tml> کاربر گرامی ســلام : برای شادی روح برادران جوانم(نعمت و مسعود رحیـــم زاده)وخواهر جوان سفر کرده ام سمیه رحیم زاده صلواتی عنایت بفرماtext describing the image عفــو وگـــذشت
 این بدان معناست که همه ما به نوعی تجربه تلخ خطا و اشتباه و تنبیهات و مجازات های آن را داشته و به همان اندازه طعم شیرین عفو و گذشت را همانند مزه کودکی در خاطره ها داریم. 

در هنگام خطاها و اشتباهات همان اندازه که از خود شرمگین هستیم، از دیگران امید عفو و گذشت را داریم. از این رو همواره از عفو به عنوان یک ارزش انسانی سخن می گوییم و اوج آن را زمانی می دانیم که گناهی بزرگ را مرتکب شده باشیم. در آن زمان است که عفو و گذشت به عنوان یک فضیلت خود را نشان می دهد؛ چرا که در این موارد است که گذشت دشوار می شود و احسان و نیکوکاری واقعی، رخ می نماید و مدعیان فضیلت عفو، از اهل احسان شناخته می شوند. اوج این احسان را نیز می توان زمانی تجربه کرد که گناه بزرگ را انسانی خرد و ناتوان در حق انسانی بزرگ و قدرتمند مرتکب شده باشد. این جاست که سلامت شخص و کمال شخصیت هر کسی معلوم می شود، چرا که گذشت در اوج قدرت در حق ناتوان ترین، بسیار سخت تر و دشوارتر است.از این روست که هر فردی نمی تواند این ارزش بزرگ را در خود داشته باشد.بجز متقین وپرهیزگاران. عامل مهم در ایجاد و تقویت روحیه گذشت و فضیلت عفو آن است که آدمی توجه به آخرت نماید. به این معنا که عقیده به هدفداری خلقت و حکمت آفرینش در کنار ایمان به حتمی بودن قیامت، موجب می شود تا شخص نسبت به دیگران عفو و گذشت داشته باشد، چرا که می داند قیامتی هست که در آن به همه کارهای ریز و درشت آدمی رسیدگی می شود و براساس عمل و باور، به او پاداش داده می شود.ا گر ما در دنیا نسبت به هم نوعان خود گذشت نداشته باشیم چگونه در قیامت از باری تعالی انتظار عفو گناهانمان را داشته باشیم . اگر کسی دوست داشته باشد تا مورد آمرزش و مغفرت الهی قرار گیرد و خداوند به او رحم کند، می بایست خود این گونه باشد و در حق دیگران رحم و گذشت داشته باشد. به سخن دیگر: اِرحَم، تَرحَم؛ اگر دوست داری مورد رحمت خداوندی قرار گیری، خودت نیز اهل رحمت و گذشت و مهربانی باش. بنابراین چشم داشت آدمی به غفران خداوندی در حق خود، عامل مهمی در تحقق و تقویت گذشت و عفو نسبت به دیگران می شود. لذا به جرأت می توان گفت افرادی که برای مال دنیا ویا انتقام ؛گذشت نمی نمایند کمتر به آخرت  توجه داشته ویقیناً  اهل تقوا نیستند .مگر پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) بهترین اخلاق مردم  دردنیا و آخرت راگذشت از کسى که به ما ظلم کرده  ،بیان  ننموده اند.اینجاست که افرادی که اهل تقوا نیستند شایستگی احراز پست های حساس وامنیتی را ندارند.در سال 1382 فردی  دریکی از ادارات  امنیتی  که دارای ناراحتی اعصاب وروان بود نا خود آگاه بایکی از همکاران خویش در گیرشد؛وخراشهایی جزیی در قسمتی از پای وی ایجاد نمود؛ مجروح بدون توجه به وضعیت روحی ضارب مدت 9سال تمام او وخانواده اش را در بدترین حالات قرار داد تا جایی که ضارب چندین بار اقدام به خود کشی کرد. در طول این مدت شبی نبود که بچه های معصوم ضارب با چشمانی اشک آلود سر بر بالین نگذارند. علیرغم اینکه جراحتش بسیار جزیی بود ،برای بالا بردن مقدار دیه اش دست به هرکاری زد وتوانست تا ده برابر دیه قانونیش مدارک جمع کند. این در حالی بود که می دانست ضارب از نظر تمکین مالی بسیار ضعیف است ،از طرفی با مظلوم نمایی موفق به دریافت درجه جانبازی به خاطر همین حادثه هم شد. 

با این همه هر گز وساطت خیرین وریش سفیدان در دل سخت تر از سنگش اثر نکرد .تا بالاخره بعداز 9سال، به این نتیجه رسید که ضارب ،بعلت ناراحتی روحی وروانی  نمی تواند مدت مدیدی در حبس بماند؛واز طرفی چون تمکین مالی برای پرداخت دیه نداشت  بایستی ماهیانه مبلغ بسیار کمی از در آمد ناچیزش را به وی دهد،این بود که موافقت کرد،مبلغ بسیار کمی از دیه ای را که براساس ........ کم وبقیه را بصورت نقدی وبدون اینکه کسی بفهمد دریافت نماید. خانواده ضارب بیچاره برای رهایی از فشار سخت روحی مجبور شدند با فروش وسایل زندگی خود وقرض از افراد مختلف این مبلغ را جمع کنند وبه صورت محرمانه و درساعتهای نیمه شب به وی  پرداخت نمایند.و حالا در فشار مضاعف دیگری برای ادای دین مردم وپرداخت قرضها قرار گرفته اند.

 

نکات قابل توجه در این حکایت واقعی این است :با توجه به اینکه دیه حق این شخص است  چرا باید در رضایت نامه اش بنویسد که به خاطر خدا وپیامبر اسلام بدون چشم داشت مادی گذشت کرده ام .گذشت به خاطر خدا وپیامبر پس از 9 سال آنهم در حالیکه بیشترین فشارهای روحی وروانی را بر ضارب و خانواده اش وارد می ساخت!

باتوجه به اینکه  کینه ونفرت بسیار زشت وناپسند بوده

و ناشی از یک سری خشم های فرو خورده  است که بسیار آزار دهنده است . و واقعا انسان را در تنگنا قرار می دهد و چه بسا که اتفاقات ناگواری را به دنبال داشته باشد .از همه همه مهمتر  عدم صداقت نامبرده  تا جاییکه بارها در نزد قاضیان وواسطه ها سوگند یاد نموده که هدفش گرفتن دیه ویا انتقام نیست .در صورتیکه هردو کار را با بدترین نحو ممکن انجام داد.

آیا این فرد شایستگی احراز یکی از پست های مهم امنیتی را دارد ؟ که با تزویر وریا می خواهد این پست را در دست گیرد ومتأسفانه یکی از مسؤلین استان هم از او دفاع می کند.امیدوارم مسؤلین فهیم ودلسوز استان ،حساسیت موضوع را درک نموده واین پست را با توجه به حساسیتش به شایسته ترین بسپارند.

 



موضوعات مرتبط: نکتــــــــه ها وپنــــــــــــدها
برچسب‌ها: عفو وگذشت؛عفوگذشتعفو در هنگام قدرتعفو شیرین است؛

تاريخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1391 | 19:2 | نویسنده : نبی رحیم زاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.